Original Article

SOCIAL SECURITY MEDICAL EVALUATION INDICATORS IN MANAGEMENT DECISION-MAKING

How to cite: Mourato Filho AS. Indicadores da perícia médica previdenciária na tomada de decisão gerencial. Persp Med Legal Perícia Med. 2018; 3(2).

https://dx.doi.org/10.47005/030204

Projeto de pesquisa aprovado pela Comissão de Ética do Conselho Regional de Medicina Universidade Federal de Pernambuco sob nº 001, não contemplado por bolsa de pesquisa institucional. Este artigo é derivado do exercício profissional no Instituto Nacional do Seguro Social.

The author declare that there is no conflict of interest.

INDICADORES DA PERÍCIA MÉDICA PREVIDENCIÁRIA NA TOMADA DE DECISÃO GERENCIAL

Adilson da Silva Morato Filho (1)

Lattes: http://lattes.cnpq.br/4935405252833430 – ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2037-2149

(1) Instituto Nacional do Seguro Social, Recife/PE, Brasil. (Main Author)

E-mail: morato3@hotmail.com

ABSTRACT

The use of expert medical indicators has made it possible to increase the performance standards of the activities by the Occupational Health Service (OHS). The objective of this article was to demonstrate the use of the expert indicators as a reference for the improvement of the OSH results of Recife in the first decamestre of 2017. The methodology was a cross-sectional, descriptive study with information collection and analysis of the TMEA (average waiting time on scheduling), TMAA (average active scheduling time), Agenda Inventory and IMA-GDAPMP (average age of inventory – activity performance gratification for social security medical experts) indicators through the Sigma database and the Plan of Action. In January, the TMEA was 47 days in Recife and 49 days in the Northeast; the Agenda Inventory was 13.324 in Recife and 169.564 in the Northeast; and the TMAA in 62 days in Recife, 82 days in the Northeast and 63 days in Brazil. In April, the IMA-GDAPMP was 23 days in Recife, 41 days in the Northeast and 31 days in Brazil. In September, the IMA-GDAPMP was 15 days in Recife, 39 days in the Northeast and 28 days in Brazil. In October, the TMEA was 30 days in Recife and 53 days in the Northeast; the Agenda Inventory was 8.994 in Recife and 169.840 in the Northeast; and the TMAA in 33 days in Recife and 84 days in the Northeast. The decrease in forensic indicators in 2017 may be associated to the main managerial measures supported by normative acts in the search for the validity of OHS, seeking the excellence of the service with preservation of the professional autonomy in the team.

Keywords: indicators of health services, insurance benefits, social security, insurance, disability.


Bibliographical references

  1. Pereira LCB, Spink PK. Reforma do Estado e administração pública gerencial. 6ª ed. Rio de Janeiro: Editora FGV; 2005.
  2. Trosa S. Gestão pública por resultados – Quando o Estado se compromete. Rio de Janeiro: Revan; 2001.
  3. Brasil. Presidência da República. Regulamento da Previdência Social. Brasília: DOU, 1999.
  4. Brasil. Ministério do Desenvolvimento Social e Agrário. Instituto Nacional do Seguro Social. Plano de Ação do INSS para o exercício de 2017. Brasília: DOU, 2017.
  5. Brasil. Instituto Nacional do Seguro Social. Manual de Gestão do Serviço/Seção de Saúde do Trabalhador. Brasília: DOU, 2010.
  6. Brasil. Tribunal de Contas da União. Brasília: Acórdão 594, 2015.
  7. Brasil. Presidência da República. Carreira da Perícia Médica da Previdência Social. Brasília: DOU, 2004.
  8. Nunes CM. Gestão de Equipes no Serviço Público – O desafio de ser gestor no INSS. [Monografia de especialização em Gestão de Equipes]. Recife: Universidade Católica de Pernambuco; 2007.
  9. Lourenço EAS, Bertani IF. Saúde do Trabalhador em Pauta. Serviço Social & Realidade, Franca, v.17, n. 2, p.172-201, 2008.
  10. João RJ. Uma contribuição ao entendimento da perda de quadros técnicos especializados em área de atividade médico pericial no INSS [Tese de Conclusão de Curso]. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul; 2014.